Ceny výrobkov sú často chúlostivou témou. Pre zákazníkov, aj predávajúcich. V tomto článku sa pokúsim objasniť, čím všetkým sa musím v Kvetinovom obchodíku riadiť, keď uvažujem, ako určiť cenu výrobkov.

Je to veľa či málo?

Tým sa zvyčajne riadia zákazníci. Najprv vidia, či sa im dekorácia páči alebo nie. Potom ich zaujíma cena. Väčšina sa pri kúpe nepozerá na to, koľko energie a času sa za vznikom výrobku ukrýva. Väčšina sa pozrie do svojej peňaženky a na ponuku konkurencie – možno sa zapáči niečo lacnejšie, pritom rovnako pekné alebo dokonca krajšie.

Je to úplne pochopiteľné a prirodzené. Nie je na mieste hnevať sa na zákazníkov, ktorí nie sú ochotní zaplatiť ponúknutú sumu a nakúpia radšej niekde inde. Je to ich právo.

Našou úlohou je ponúknuť také krásne dekorácie, aby zákazníkom bezkonkurenčne stáli za to.

Niekomu napríklad môže prekážať, že dekorácie z prírodných materiálov nie sú také trvácne a odolné ako tie umelé. Radšej teda investujú do dekorácie z umelých kvetov, ktorá nie je oveľa drahšia (neraz je dokonca i lacnejšia) ako tá prírodná. Je to vec vkusu aj priorít.

Ako určiť cenu výrobkov?

Vždy aktuálna otázka. V prípade Kvetinového obchodíka to nie je zakaždým jednoduché, keďže pracujem zväčša s kvetmi, ktoré prácne pestujeme. Preto schéma cenotvorby nepozostáva z jednoduchého “materiál+čas+energie+odvody”. Pri cenotvorbe uvažujem o čase a námahe, energiách a pomôckach (semienka, hnojivá, náčinie…) alebo o jedinečnosti jednotlivých kvetov trošku komplikovanejšie.

Áno, kvetinová práca ma nesmierne baví, ale to neznamená, že sa jej budem venovať na úkor svojej rodiny. Niektorí výrobcovia predávajú načierno a z predaja sa tak tešia, že im postačí aj niekoľko drobných na prilepšenie. To, žiaľ, nie je model, ktorý sa dá aplikovať pri legálnom, trvalo udržateľnom tvorení a predávaní.

Preto cena výrobkov v Kvetinovom obchodíku zahŕňa napríklad:

  • cenu materiálu a pomôcok, ktoré bolo treba kúpiť;
  • čas, ktorý som strávila nielen pri finálnom aranžovaní, ale aj pri príprave záhonov, vysievaní, vysádzaní, presádzaní, polievaní, zberaní, sušení, skladovaní kvetov a mnohých ďalších povinnostiach s tým spojených;
  • čas, ktorý trávim pri fotení výrobkov, pridávaním nových produktov na internet, pri komunikácii so zákazníkmi, pri propagovaní výrobkov, pri balení a chodení na poštu (snažím sa ísť hoc každý deň, aby prišli balíčky vždy čo najskôr);
  • čas aj financie, ktoré treba investovať do toho, aby bol Kvetinový obchodík v online svete viditeľný, zaujímavý či dokonca neprehliadnuteľný;
  • čas a energie, ktoré treba na spravovanie administratívy (faktúry, bločky, daňové priznanie…)

Do týchto bodov patria aj tie chvíľky, keď príde silná búrka a utekám kontrolovať, či sú kvety v poriadku.

Alebo tie, keď rastliny napadnú škodce a treba ich nejako zachrániť.

V cenách v Kvetinovom obchodíku sa odzrkadľuje aj to, aké kvety sú použité. V roku 2015 sa napríklad urodilo veľa ružových slamienok, ale máličko žltých. Preto boli dekorácie so žltými kvetmi drahšie. Naopak, v roku 2016 bola väčšina kvetov žltá a oranžová. Preto boli drahšie zasa dekorácie s ružovými kvetmi.

Prečo sú výrobky u konkurencie niekedy lacnejšie

Niektorí ľudia na jar zo záľuby vysejú kvety na sušenie a ak sa niečo urodí, urobia zo päť venčekov či kytíc a za zlomkovú cenu ponúknu svoje výrobky potenciálnym zákazníkom, alebo ich len tak zo srdca darujú blízkym. Ak sa však kvetinová úroda nevydarí, nič to, bude zasa o rok.

U nás to funguje ináč.

Kvetinový obchodík je závislý od bohatej a kvalitnej úrody pestrých kvetov. Druhy, ktorých je viac, musia zastúpiť tie, ktoré chýbajú. Takisto je to s farbami. A tiež platí, že nie všetky rastliny majú rovnaké požiadavky. Preto treba k jednotlivým druhom pristupovať individuálne a trpezlivo, preto sú niektoré kvietky lacnejšie, iné by sme najradšej vyvážili zlatom. A to aj napriek tomu, že na prvý pohľad môžu pôsobiť fádne a nezaujímavo.

V záhrade navyše platí ďalšie pravidlo: Ak chcem bohatú úrodu teraz, myslieť som na to mala už pred niekoľkými rokmi (v prípade trvaliek), v lepšom prípade mesiacmi (pokiaľ ide o jednoročky).

Ceny v Kvetinovom obchodíku počítame nielen racionálne, ale i srdcom. Pretože so srdcom pestujeme naše očarujúce kvety.

Znížiť cenu si môžu dovoliť aj kvetinárstva, ktoré materiál nakupujú vo veľkom a jednotlivé rastliny pre nich nie sú vzácne – je to pre nich len “sušina”. Písala som o tomto slovíčku v článku o tom, že naše kvety na sušenie rozhodne nie sú sušina. V bežných kvetinárstvach teda odpádava dlhodobá starosť o kvety. Majú k dispozícii toľko kvetov, koľko si objednajú, stačí ich len meniť na hotové výrobky. Keď sa minú, rovno objednajú ďalšie – ak sa minuli z jedného zdroja, bude mať na sklade ešte ďalší pestovateľ či distribútor. Cesta, ktorú však museli rastliny absolvovať zvyčajne zo zahraničia sa na ich vzhľade, žiaľ, často odzrkadľuje.

Aj vaši známi sú zvedaví, podľa čoho sa tvoria ceny kvetinových dekorácií? Podeľte sa s týmto článkom:

[sgmb id=”1″]

Komentovať príspevok

Páčil sa vám článok? Dajte o ňom vedieť svojim priateľom:

Comments (1)

  1. zuzana

    Odpovedať

    krásny článok, slamienky mi pripomínajú moju starkú, 🙂 majú veľmi jasné a trvácne farby. a súčasne sú veeľmi krehké. palec hore a držím palce, krásne venčeky tvoríte srdenkom. 🙂

Leave a comment

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *